Geplaatst op: 17/05/2022

Taal in blokjes

"Yes, de blokjes!" en "Juf, gaan we elke les met de blokjes werken??"Dit soort uitspraken van leerlingen klinken mij als muziek in de oren en hoor ik geregeld langskomen sinds ik "Taal in Blokjes" gebruik op één van onze partnerscholen in Waddinxveen.

Taal in blokjes

Er is meer enthousiasme en begrip bij leerlingen in de remedial teaching voor spelling.

Een fijne methode om mee te werken, vind ik. Zelf gebruik ik het op dit moment bij groepjes leerlingen, die ik namens @AFTER"S COOL op school begeleid door middel van remedial teaching op gebied van spelling. Bij spelling is het vele oefenen van woorden belangrijk, maar hoe zorg je ervoor dat de oefeningen ook betekenisvol zijn, dat leerlingen "erbij" blijven met het oefenen van de woorden en dat ze begrijpen wát ze oefenen?

"Taal in Blokjes" is een multisensoriële methode. Leerlingen leren lezen en spelling door middel van horen, zien en voelen. Hierdoor is het betekenisvoller en wordt het geleerde beter ingeslepen. "Taal in blokjes" leert hoe de taal in elkaar zit, met de verschillende kleuren, die verschillende soorten klanken weergeven. Groen is bijvoorbeeld voor korte klanken, geel voor lange klanken en rood voor tweetekenklanken.

Ik merk dat de kleuren ondersteunend zijn, zeker omdat het gaat om wat je hoort. Een voorbeeld... Welke klank hoor je in het woord ja-ger? Dat je een lange klank hoort (de aa) en maar één klinker ziet (a), is vaak verwarrend. Het inzicht dat die ene klinker dan nog steeds een lange klank is (maar met één teken geschreven), komt er vaak sneller en is duidelijker met "Taal in Blokjes". Ook in groep 5-8 gaat er heel veel aandacht naar deze spellingmoeilijkheid. Dan is het erg fijn dat "Taal in Blokjes" dit zoveel inzichtelijker kan maken. Want met de gekleurde blokjes hoor je niet alleen een lange klank (aa), maar je ziet het ook, aan de kleur van de blokjes!

We oefenen uiteraard ook zonder de blokjes. Kan het geleerde al toegepast worden zonder visuele ondersteuning? En als er dan iets onduidelijk is, dan pakken we de blokjes er gewoon weer bij