Menu
  • Uncategorized
19/02/2019
'Het Libanon Lyceum maakt onderscheid tussen formatief en summatief toetsen.'

Momenteel groeit de huidige generatie jongeren op in een fast consuming, kapitalistische wereld waarin informatie op ieder moment van de dag kan worden verslonden. Jongeren beschikken al over alle informatie door een simpele knop via hun smart phone. Het gaat er juist om dat zij op school leren hóe zij met deze oneindige hoeveelheid aan informatie om kunnen gaan en dat zij vaardigheden aanleren om de informatie ook te kunnen toepassen. Dit gaat het gemakkelijkst door fouten te maken en zelf te ervaren wat dit betekent zodat je ervan kunt leren. Stop, en kom tot bezinning!

 

Het Libanon Lyceum in Rotterdam is momenteel een pionier in het vernieuwen van het Nederlandse onderwijssysteem. Hierbij luidt de frase: meer feedback en minder cijfers. Het is een tegengeluid naar het huidige onderwijssysteem toe waarbij het leerproces van de leerling meer centraal wordt gesteld. Dit doet het Libanon door onderscheid te maken tussen formatieve toetsen (puur voor de feedback en tellen niet mee voor een cijfer) en summatieve toetsen (die wel meetellen voor een cijfer). Door de focus te veranderen wordt er ruimte gecreëerd voor momenten van herhaling, voor het motiveren van leerlingen om de leerstof actief te benaderen en de stof daarmee uiteindelijk in het lange termijn geheugen op te slaan. Hetgeen AFTER’S COOL natuurlijk allang doet!

 

Benieuwd naar het artikel?

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/18/trend-op-scholen-minder-toetsen-voor-een-cijfer-a3650945