Menu
  • Uncategorized
24/11/2016

Dat is één van de huiswerktips voor ouders die we op een rijtje hebben gezet. Dit deden we na inspirerende bijeenkomsten in Den Haag en Rotterdam waarop we met ouders spraken over het thuis begeleiden van de kinderen met huiswerk. Lees hieronder het stuk met alle tips:

 

Over loslaten, helpen en controleren

De overgang van de basisschool naar de middelbare school is groot, voor uw zoon/dochter, maar ook voor u als ouders. Met opeens heel veel verschillende vakken, magister, ELO, al best veel huiswerk, overzicht krijgen, plannen, studievaardigheden, de eerste SO’s, proefwerken…, de eerste cijfers.
Die vallen soms mee, maar soms ook echt een beetje tegen.

AFTER’S COOL organiseerde een ouderavond voor ouders van leerlingen uit de onderbouw. Over veranderingen in het puberbrein, het maken van huiswerk en over de rol van ouders in het ondersteunen van hun kinderen bij het schoolwerk.

Wat laat je los, waar help je bij en in hoeverre controleer je het huiswerk? Hier geven we een paar van de belangrijkste huiswerktips voor ouders:

  1. de randvoorwaarden: zorg voor een goede, rustige werkplek, probeer te zorgen voor genoeg slaap, ontspanning en beweging. Maak afspraken over het gebruik van de smartphone. Zie ook Mobiel opzij, aandacht erbij

  2. maak goede afspraken, dit voorkomt conflicten en uitstelgedrag; hoe lang en wanneer wordt er huiswerk gemaakt? Vergeet daarbij ook het weekend niet. Uw kind kan vaak best goed zelf bedenken wat goed werkt.

  3. begin iedere dag met een planning of een to-do lijstje. Bij AFTER’S COOL hebben we de volgende planningsregels, die werken goed voor de meeste leerlingen. Op een dagplanning staan: * het maak- en leerwerk voor de volgende dag* de toetsen van de volgende dag een laatste keer herhalen * vooruit werken: vooral voor toetsen, opdrachten en verslagen

    Let op: het is heel verstandig om een toets in drie keer te leren (bijvoorbeeld 1) de eerste helft, 2) de tweede helft en 3) alles herhalen). Herhalen zorgt ervoor dat de stof wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen.Het verschilt per leerling of ze het liefst met wat maakwerk beginnen of eerst de lastige toets gaan leren. Maak- en leerwerk afwisselen is vaak wel fijn. Op AFTER’S COOL starten leerlingen voor een toetsweek 3 weken van tevoren met leren.

  4. leren is actie en het mag best een beetje pijn doen. Niet letterlijk, maar door actief met de stof bezig te zijn leg je beter verbanden en onthoud je veel beter. Dus: altijd schrijven. Probeer samen eens wat actieve manieren uit; samenvatten, flitskaartjes maken, zelf een toets maken, mindmappen, filmpjes bekijken.

  5. tips voor overhoren of uitleggen Vraagt je zoon of dochter om uitleg, brandt niet meteen los met allerlei verhalen en tips uit de oude doos. Een goede eerste vraag is; waar gaat het hoofdstuk over, wat snap je wel? Bekijk de stof samen en stel vooral veel vragen. Oefening baart kunst. Als je gaat overhoren; wees bewust van het type vraag dat je stelt; er worden op toetsen niet veel feitenvragen gesteld. Vraag dus ook door (Wie? Waarom? Hoe?). Een goede tip: pak het werkboek erbij! Daar staan meestal heel veel goede voorbeeldvragen in.

  6. DO’S & DON’TS* kijk alleen samen met je kind op magister.* geef je kind bij thuiskomst na schooltijd wat ruimte voor zichzelf.* blijf betrokken, wees geïnteresseerd in de belevingswereld van het kind.* vraag aan je kind of het hulp kan gebruiken en laat zien (maak tijd!) dat je er bent voor hem/haar. * geef het goede voorbeeld. Als je niet wil dat je kind urenlang achter de computer of op de smartphone zit, doe dat zelf ook niet! * niet altijd makkelijk; maar wees geduldig, beloon en oordeel niet.