Menu
  • Uncategorized
27/09/2016

Al jaren werken wij bij AFTER’S COOL met de ‘telefoonbak’. Dat betekent dat als er aan het huiswerk wordt gewerkt, de mobiele telefoon van de leerlingen ergens anders ligt, namelijk in de telefoonbak bij de vestigingscoördinator. Dit schooljaar zijn we hier nog serieuzer mee aan de slag gegaan; wellicht heeft u hier thuis al iets over gehoord. Deze beslissing is niet over één nacht ijs genomen, en wij lichten deze hier dan ook graag nog even toe.
Ouders kunnen zich nog de tijd zonder smartphone, zelfs de tijd zonder mobiele telefoons herinneren. Maar tegelijkertijd kunnen ook wij ons eigenlijk geen leven meer zonder voorstellen. Deze ontwikkeling is ontzettend snel gegaan. Naast de fantastisch leuke mogelijkheden en effecten zijn er lastige kanten aan het constant in contact staan met de buitenwereld, het altijd online zijn. Wij hebben gezien en gemerkt dat het invloed heeft op de concentratie en productiviteit van onze leerlingen. Onderzoek ondersteunt onze bevindingen: zelfs als je níét naar je telefoon kijkt als die zoemt of oplicht, dwalen je gedachten af*. En ben je je concentratie dus kwijt.

De telefoonbak zorgt ervoor dat onze leerlingen zich bij ons twee à drie uur per dag volledig kunnen focussen op hun schoolwerk, zonder afleiding van de telefoon en de hele wereld die daaraan vast hangt. Ongestoord en geconcentreerd. Hierdoor lukt het om langer, dieper en beter na te denken en dat komt de productie en resultaten echt ten goede.

Wij merken dat de leerlingen het vaak heel goed snappen en het zelfs fijn vinden. Wij werken in blokken en met pauzes, dus er blijft op de middag tijd om (schoolgerelateerde) nieuwtjes te bekijken, wat soms ook gewoon nodig is.  Mocht u als ouder nog vragen hebben, dan horen wij die natuurlijk graag! Onder dit stukje vindt u links naar relevante artikelen en onderzoeken over dit onderwerp.  Laat u ook inspireren door het filmpje ‘Focus, the hidden driver of excellence’.

*Cary Stothart, Ainsley Mitchum, Courtney Yehnert. The Attentional Cost of Receiving a Cell Phone Notification. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 2015; DOI: 10.1037/xhp0000100

  1. https://decorrespondent.nl/4735/Vanaf-vandaag-besluit-ik-de-boeman-te-zijn-geen-smartphones-meer-in-mijn-klas/376209955-0f308709
  2. http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/minder-concentratie-dan-goudvis-door-de-smartphone
  3. http://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-worden-we-productiever-weg-met-de-smartphone~a4367255/
  4. https://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/23/scholieren-gebruiken-mobiel-als-afleiding-en-om-te-leren-a1415293
  5. https://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/27741-smartphone-verbod-op-school-leidt-tot-betere-prestaties.html
  6. https://www.nrc.nl/nieuws/2015/12/30/vier-uur-per-dag-naar-dat-kleine-schermpje-loeren-1570875-a1300404