Menu
  • Uncategorized
27/09/2016

Hoe lang werk je al bij AFTER’S COOL? 

Sinds 2004 (!), 12 jaar dus al. Ik studeerde toen nog en vond het de leukste bijbaan ooit, zo tussen de pubers. Ik was huiswerkbegeleider op onze vestiging in Scheveningen, met Emmy (directrice AFTER’S COOL, red.) als coördinator. Ik heb na mijn studie de eerste vestiging in Rotterdam opgezet en ben inmiddels ‘hoofd vestigingen’. Ik ben dus eigenlijk echt meegegroeid met het bedrijf. Het leukste bedrijf van Nederland!

 

Wat doe je als hoofd vestigingen?

Ik zorg samen met de vestigingscoördinatoren dat de kwaliteit hoog blijft, en altijd blijft verbeteren. We kijken samen hoe we leerlingen nog beter kunnen begeleiden. We bespreken leerlingen, kijken of we op de goede weg zijn; op het niveau van de leerling, op vestigingsniveau, en ook overkoepelend, over het begeleiden van het schoolwerk in het algemeen.

Dat doen we door middel van intervisies, maar ook gewoon door veel op de vestigingen aanwezig te zijn. Ik ken niet alle namen van de leerlingen meer, maar ik kom nog steeds een heel eind.  Ik vind het ontzettend belangrijk dat we altijd maatwerk leveren, dat we voor iedere leerling iedere dag weer nadenken wat de beste begeleiding is, waar de winst zit en wat de tussenstapjes zijn om een doel te halen.

Verder heb ik veel contact met scholen, om zo goed mogelijk in te spelen op veranderingen in het onderwijs en om aan te sluiten op het schoolsysteem van de scholen waar we mee samenwerken.

 

Kan je een voorbeeld geven van hoe je werkt aan kwaliteitsverbetering?

Op dit moment zijn we achter de schermen bezig met brainstormen, onderzoeken en voorzichtig al toepassen hoe we kunnen meten dat wat wij doen, werkt. We weten dat de cijfers bijna altijd vooruit gaan, soms vrijwel meteen, anders na een tijdje. Maar hoe zit het met zachtere begrippen als motivatie, ‘leren leren’, plannen, concentratie en zelfvertrouwen? Kun je het effect van huiswerkbegeleiding hierop aantonen? En wat is het dan precies wat werkt, welk aspect van onze aanpak? Heel interessant. Dat kan echt helpen om de kwaliteit weer te verbeteren.

Ook kijk ik op welke manier ‘executieve functies’ gecoacht worden op AFTER’S COOL, omdat blijkt dat naast IQ deze functies (als ‘volgehouden aandacht’ ‘plannen’, etc.) veel invloed hebben op het succes van een leerling. Op school, maar ook daarbuiten.

Verder hebben we afgelopen schooljaar de opleiding voor de begeleiders aangepakt. Zij volgen nu allemaal een opleidingsdag genaamd AFTER’S COOLING waarin ze leren over actief en effectief leren, en het puberbrein. Andere wapenfeiten zijn onze motivatiescreening, diataal, en de leerstijlentest.

 

Welke AFTER’S COOL-leerling zal je nooit vergeten? 

Dat zijn er echt wel veel. Als coördinator ben je ontzettend betrokken bij de leerlingen, ze kwamen ook bijna allemaal 5 dagen per week. Je ligt wakker van ze en je ligt even vaak in een deuk. Het is heel intensief werk en niet zelden floepte er dan ook weleens uit: “Hee mam… ehm Judith!” Ik denk echt nog weleens aan stoute Fleur en Britt die goudvissen voor me kochten in de pauze, Pluck die kon zingen, tekenen en heel hard werkte. Ewout, mijn eerste leerling, die echt heeft geworsteld met school maar de middelbare school (én AFTER’S COOL) verliet als een volwassen vent. Thom, Tom en Tom, Jan, Florentine, Mees, noem maar op – de AFTER’S COOL-ers van mijn eerste uur.

 

Wat is jouw beste huiswerktip? 

Ik kan weer niet kiezen.. maar goed, ik probeer iets. Beginnen met een plan, en altijd een pen in je hand. En aandacht voor maakwerk, want als je dat serieus aanpakt, hoef je vaak voor een toets niet zo heel veel meer te doen. Dat zijn dus eigenlijk drie tips, maar ik heb er nog wel duizend!